Frantz er en norskutviklet teknologi for målrettet stillingsmarkedsføring. Teknologien sørger for at du som kandidat får presentert annonser som er relevante for deg. Ved å akseptere sporing fra oss, øker du sannsynligheten for at du mottar informasjon som er relevant for deg - og indirekte fjerner du støy i din netthverdag. Formålet med våre målinger er å gi våre kunder relevant informasjon om relevans og effekt av annonseringen.
Godta alle informasjonskapsler eller endre innstillinger?
Fra 1. januar 2021 er det ledig syv verv i kontrollkommisjonene i psykisk helsevern. Er du jurist, lege, bruker/pårørende og/eller har interesse for feltet, kan du være en aktuell kandidat til et viktig og spennende verv.
Om kontrollkommisjonene
Ved alle institusjoner der noen er under psykisk helsevern, skal det være en kontrollkommisjon.
Kommisjonene har oppgaver knyttet til psykisk helsevern i hele fylket og er et uavhengig klage- og kontrollorgan for pasienter og pårørende. Kommisjonen kan også ta opp saker på eget initiativ.
Fylkesmannen i det enkelte fylket oppnevner medlemmer til kontrollkommisjonen.
Kommisjonen skal ha fire medlemmer og alle skal ha personlig vara.
Den som leder kommisjonen skal være jurist. I tillegg skal kontrollkommisjonen ha en lege, en bruker-/pårørenderepresentant og et annet medlem.
Medlemmene oppnevnes vanligvis for 4 år av gangen.
Kontrollkommisjonen ved UNN Tromsø
Kontrollkommisjonen ved UNN Ofoten
Kontrollkommisjonen i Øst-Finnmark
Kontrollkommisjonen i Vest- og midt Finnmark
Leder
Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer. I dette ligger det at du må tilfredsstille kravene i domstollovens §§ 53-55.
Loven krever at du er norsk statsborger, er over 25 år og har juridisk embetseksamen. Du må også tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper.
Lederen bør ha erfaring som dommer/dommerfullmektig, fylkesnemndsleder og/eller erfaring innen helse-/sosialrettsfeltet, for eksempel gjennom advokatpraksis.
Lege
Kontrollkommisjonen skal ha et medlem som er lege. Det er en fordel om du har spesialisering i allmennmedisin og lang praksis som allmennlege.
Medlemmer
Hver kommisjon skal ha to legmedlemmer. Et av legmedlemmene må kunne anses som bruker-/pårørendemedlem på bakgrunn av egen erfaring eller gjennom å ha representert pasientinteresser i stilling eller verv. Vi stiller i utgangspunktet ingen særskilte kompetansekrav til det andre legmedlemmet, men det kan være en fordel med helse- og/eller sosialfaglig bakgrunn.
Felles for alle verv
Det er viktig at alle medlemmene har interesse for feltet og er personlig egnet for vervet.
Kontrollkommisjonens medlemmer får godtgjøring per time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen (fastsatt av Justisdepartementet etter forskrift 3. desember 1997 nr. 1441 om salær fra det offentlige til advokater m.v. § 2).
Andre medlemmer/vara får en godtgjørelse som tilsvarer 37,5 prosent av salærsatsen. Hvis du er selvstendig næringsdrivende, får du godtgjørelse som tilsvarer 50 prosent av satsen.
Reise og oppholdsutgifter dekkes.
Ring oss gjerne om du har spørsmål om vervene
Hvsi du ønsker mer utfyllende informasjon om arbeidsoppgavene, møtehyppighet og praktisk gjennomføring, ta kontakt med lederne for de respektive kommisjonene
Les mer om kontrollkommisjonen hos Helsedirektoratet.
For å bli vurdert må du sende relevant dokumentasjon sammen med kortfattet søknad elektronisk via jobbnorge.no.
Forbehold om endringer
Regjeringen jobber nå med endringer i tvangslovgivningen etter forslag fra tvangslovutvalget. Det tas derfor forbehold om at det kan bli endringer i lovverket knyttet til kontrollkommisjonene i oppnevningsperioden.